Niemand houdt van verliezen

24/05/2022 | Beleggen

Geschreven door Tom Oude Avenhuis

Geschreven door Tom Oude Avenhuis

Holofin

In principe zullen we bijna alles doen om het te voorkomen.

Wetenschappers hebben daar zelfs een naam voor: verliesaversie. De reden dat we zo wars zijn van verliezen is dat we de pijn van verlies acuter voelen dan het plezier van winst.

Met andere woorden, we willen misschien graag winnen, maar we hebben zeker geen zin om te verliezen. 

Een moment waar dit duidelijk naar voren komt, is in het proces van het bouwen van een financieel plan op basis van jouw doelen en waarden. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een paar jaar geleden een adviseur hebt ingehuurd en een financieel plan hebt opgesteld op basis van je waarden en doelen. Nu heb je een portefeuille van goedkope, goed gespreide beleggingen. 

Maar je hebt nog steeds een klein geheimpje: het aandeel dat je zwager jaren daarvoor aanbeval, ging vlak nadat je hem had gekocht omlaag.

Het past duidelijk niet in je plan. 

Elke rationele gedachte, elke spreadsheet en elke rekenmachine vertelt je dat het de hoogste tijd is om er afscheid van te nemen. 

Maar dat doe je niet.

Waarom?

Omdat de keuze maken om te verkopen niet alleen zou betekenen dat we toegeven dat we een fout hebben gemaakt, het zou ook betekenen dat we een verlies realiseren (en dan heb ik het niet alleen vanuit financieel perspectief). En zoals we hebben besproken, zijn we ‘geprogrammeerd’ om tot het uiterste te gaan om dat te voorkomen. 

Een truc die mij erg heeft geholpen, heet ‘The Overnight Test’. Zo werkt het.

Stel je voor dat je naar bed gaat en, ’s nachts als je slaapt, iemand het aandeel verkoopt. De volgende ochtend heb je een keuze: je kunt het terugkopen voor dezelfde prijs, of je kunt het geld houden en toevoegen aan de portefeuille die is ontworpen om jouw doelen en waarden te bereiken. Wat zou jij doen?

Ik zal je een hint geven: tot op heden heeft niemand me ooit verteld dat ze de aandelen zouden terugkopen. 

‘The Overnight Test’ is zo goed omdat het je perspectief verandert van het realiseren van een verlies naar het (intelligent) investeren van je geld. 

Het geeft je de emotionele afstand en duidelijkheid die nodig is om de juiste beslissing te nemen. En soms is dat alles wat nodig is. 

Proactieve planning voor veranderingen

Proactieve planning voor veranderingen

Voorbereid zijn op de toekomst Als jonge ondernemer en ouder sta je voor constante veranderingen die zowel je persoonlijke als zakelijke leven beïnvloeden. Proactieve planning voor veranderingen is cruciaal om deze uitdagingen het hoofd te bieden zonder je financiële...

Het belang van financiële educatie

Het belang van financiële educatie

Kennis is macht in financiële planning Als jonge ondernemer is het van cruciaal belang om goed geïnformeerd te zijn over financiële zaken. Educatie speelt een sleutelrol in het effectief beheren van je persoonlijke en zakelijke financiën. Door een dieper begrip van...

Het belang van regelmatige financiële gezondheidsupdates

Het belang van regelmatige financiële gezondheidsupdates

Blijf op de hoogte van je financiële situatie Voor jonge ondernemers die continu groeien en hun bedrijf uitbreiden, is het essentieel om regelmatig de financiële gezondheid te evalueren. Regelmatige updates zorgen ervoor dat je financiële strategieën effectief blijven...

Pin It on Pinterest

Share This