Een van de beste dingen van aandelenmarkten is dat ze geen herinneringen hebben. Ze herinneren zich niet meer wat er vorige week of vorig jaar is gebeurd. Ze weten niet eens meer wat er een minuut geleden is gebeurd. Prijzen veranderen op basis van wat er nu gebeurt en wat mensen denken dat er in de toekomst zal gebeuren.
Dus als je 2023 begint, neem dan een les uit de markt. Begin dit nieuwe jaar niet verzand in wat er vorig jaar is gebeurd. Geef jezelf de kans om opnieuw te beginnen.
Aandelenmarkten
Elke dag onderhandelen kopers en verkopers op beursgenoteerde financiële markten over prijzen voor elk aandeel en elke obligatie. Om akkoord te gaan, moeten ze een prijs vinden die ze allebei een goede deal vinden. Dit gebeurt keer op keer, miljoenen keren per dag. Dan begint het de volgende dag weer helemaal opnieuw. In tegenstelling tot mensen denken markten niet aan het verleden. Het gaat over vandaag en verwachtingen voor de toekomst.
Markten moeten toekomstgericht zijn om prijzen vast te stellen die kopers verleiden om te kopen. Maar de prijzen mogen niet te laag zijn want dan zullen verkopers niet verkopen. Elk stukje beschikbare informatie wordt meegenomen in het besluitvormingsproces, zodat alle betrokkenen het eens kunnen worden over de prijs voor een bepaald aandeel op een bepaald moment.
Markten zijn slimmer en sneller dan jij en ik. Terwijl jij dit leest, hebben markten waarschijnlijk duizenden stukjes nieuwe informatie ingecalculeerd en de prijzen van duizenden verschillende bedrijfseffecten aangepast.
Dat is goed nieuws. Markten doen het werk, zodat jij dat niet hoeft te doen. Je hoeft niet in magie te geloven of de toekomst te kunnen voorspellen om een goede beleggingservaring te hebben. Sommige mensen denken misschien dat ik de markt te veel krediet geef. Maar in de loop van meer dan 50 jaar heeft data laten zien dat het gewoon realistisch is. Iemand beschreef het voor mij als ‘op wetenschap gebaseerde hoop’.
Begin het nieuwe jaar met een schone lei, net zoals markten dat elke dag doen.
Wetenschappelijk onderzoek geeft ons inzicht in beleggen. In de afgelopen eeuw hebben markten gemiddeld ongeveer 10% per jaar opgeleverd, hoewel bijna nooit exact dat percentage in een bepaald jaar. En het voor inflatie gecorrigeerde rendement op jaarbasis op Amerikaanse aandelen is 7,3% teruggaand tot 1926. Vanwege grote schommelingen van jaar tot jaar, is het proberen om markten te timen een kansloos spel. Dus probeer de markten niet te verslaan – ga met hen mee. Bedenk een plan, neem niet meer risico dan je kunt tolereren en ga tijd doorbrengen met je geliefden.
Beleggen brengt inherente risico’s met zich mee. En wat iemand je ook vertelt, er zijn geen garanties. Maar als je niet genoeg geld hebt om de rest van je leven van te leven, welke keuze heb je dan anders dan om te investeren? Controleer wat je kunt controleren, zodat je jezelf kunt voorbereiden op succes en geef jezelf dan wat compassie. Beoordeel jezelf op de kwaliteit van je beslissingen en niet op hun resultaten. Er zijn zoveel factoren buiten jouw controle die van invloed kunnen zijn op het beleggingsrendement.
Ik geloof dat een van de ergste dingen die beleggers kunnen doen, is om hun overtuigingen op te leggen aan hun kijk op markten. Want dan kunnen ze patronen ‘zien’ die er niet zijn en keuzes maken die niet gebaseerd zijn op onderzoek of bewijs.
Wat kun je doen voor een betere beleggingservaring?
Het kan saai zijn om een beleggingsplan te ontwikkelen waaraan jij je kunt houden en het risiconiveau te bepalen dat bij je past. Maar weinig dingen zijn belangrijker dan hoe jij jouw spaargeld belegt. Dat is de reden waarom de meeste mensen waarschijnlijk baat zouden hebben bij een financieel adviseur om hen hiermee te helpen.
Als het gaat om beleggen, is de sleutel niet om te proberen de markt te slim af te zijn, maar om te begrijpen hoe het werkt en die kennis in jouw voordeel te gebruiken. De markt is een geweldige informatieverwerkingsmachine. Het draait op menselijk vernuft, daarom hebben rendementen de neiging om in de loop van de tijd te groeien naarmate mensen werken om te innoveren en de waarde van de bedrijven waarvoor ze werken te verbeteren.